In Bangladesh komen kinderen met lepra vaak uit arme gezinnen die de urgentie van onderwijs niet zien. Ze worden vroegtijdig van school gehaald om te helpen met geld verdienen. De kans is groot dat ook zij weer in de armoedespiraal terecht komen. Daarbovenop vechten deze kinderen – ook als alleen hun ouders lepra hebben gehad – tegen discriminatie en uitsluiting. Voor deze groep kinderen – en voor gehandicapte kinderen – hebben we het programma ‘Geef kinderen een kans op onderwijs’ ontwikkeld. Na een succesvolle eerste periode is nu besloten dit project verder uit te breiden.
Dit project heeft als doel om 350 kinderen die door lepra of handicaps zijn getroffen te ondersteunen met goed onderwijs.
Dankzij dit project hebben in 2022 650 kinderen naar school kunnen gaan.
Dit project is in 2019 van start gegaan met het ondersteunen van 255 kinderen per jaar. Na het succes van dit project is besloten het in verbeterde vorm uit te breiden.
In 2023 wil Leprazending 350 kinderen naar school te kunnen sturen.
Voor de kinderen wordt het lesgeld, examengeld, uniformen, boeken, tassen en, indien nodig, de bijlessen betaald. Waar mogelijk betalen ouders wel iets mee. Gedurende het schooljaar houdt de sociaal werker contact met de scholen en de ouders. Zij verzorgt daarnaast voorlichting aan de ouders op het gebied van hygiëne en voeding. Zo wordt een gezondere omgeving voor de kinderen en hun ouders gecreëerd.
Het project helpt de kinderen ook buiten school met het ontwikkelen van hun talenten. Dit gebeurt door middel van sport en culturele activiteiten. Dit kan bijvoorbeeld een bezoek aan een museum zijn.
dat het project ook een positieve invloed heeft op ouders van wie de kinderen niet naar school gaan. Door de positieve verhalen van kinderen die wél deelnemen worden andere ouders gestimuleerd zich in te zetten om hun kinderen toch naar school te laten gaan. Om dit effect te versterken wordt in het project nu ook een ‘Awards’ programma opgenomen. Kinderen die bovengemiddeld presteren komen in aanmerking voor een ‘Award’. Zo kunnen hun prestaties nog meer aandacht geven aan de kwaliteiten die de kinderen van het project hebben.
Nadat de kinderen hun basiseducatie hebben afgerond, stromen zij vaak door in het reguliere vervolgonderwijs.
Dankzij de succesvolle eerste periode van dit project hebben we al een goed beeld van de impact die we kunnen bereiken. Onze partner in Bangladesh noemde de volgende punten als de meest opvallende verbeteringen die dankzij het project zijn vastgesteld:
Het project wordt elk jaar actief geëvalueerd door onze programma-afdeling , zodat we op de hoogte blijven van de impact van het project en het, waar nodig, verbeterd kan worden. Investeerders ontvangen van ons een jaarlijkse rapportage.